MuTiaRa iNsYiRaH

MuTiaRa iNsYiRaH

04 June 2011

♥ DalaM MiHraB CinTa ♥



Assalamualaikum...



Rasa nyer ramai dah tahu sal DMC nie kan...DMC atau pun Dalam Mihrab Cinta...adalah filem yang diadaptasikan dari novel iaitu Habiburrahman El-Shirazy...yang terkenal dengan novel Ayat-Ayat Cinta dan Ketika Cinta Bertasbih...so, saya nak rekemen pada kawan2 yg cite nie sangat2 manyak pengajaran yg bleh kiter dapat...huhuhu...so, pe ag..SILA LAH TONTON YER...hehehehe..pape info bleh tengok kart sinie yer...Dalam Mihrab Cinta

SINOPSIS :-

Film Dalam Mihrab Cinta mengisahkan tentang seorang anak muda bernama Syamsul yang sebetulnya merupakan orang baik, namun karena dianggap dan dituduh sebagai pencuri, akhirnya dia benar-benar menjadi pencuri. Tapi dalam perjalanan waktu dan di tempat yang lain, ia dianggap sebagai orang baik, bahkan dipanggil ustadz. Akhirnya Syamsul yang tadinya berpura-pura sebagai orang baik, benar-benar menjadi orang yang baik.

Syamsul (Dude Harlino) pemuda 20 tahun-an bertekad menuntut ilmu di sebuah pesantren di Kediri, meninggalkan kehidupannya yang cukup nyaman. Disini ia bertemu dengan Zizi (Meyda Sefira) putri pemilik pesantren yang pernah ditolongnya ketika dijambret di kereta, yang kejadian tersebut membuat mereka jadi dekat.

Dipesantren ini Syamsul terusir karena dituduh mencuri akibat fitnah sahabatnya sendiri Burhan (Boy Hamzah). Kemudian karena keluarganya sendiri juga tidak mempercayainya, hingga benar-benar membuat Syamsul menjadi seorang pencopet.

Di tengah kekacauan dan kegelapan hidupnya ini Allah memberikan jalan baginya untuk bertobat dan mempertemukannya dengan Syilvie (Asmirandah) seorang gadis solehah.
Apakah Syilvie nantinya yang akan berjodoh dengan Syamsul ataukah Zizi yang bakal jadi pendamping hidupnya..

"Barang siapa hari ini adalah lebih baik dari hari kemarin, maka dia adalah orang yang beruntung. Barangsiapa hari ini adalah sama dengan hari kemarin, maka ia adalah orang yang rugi. Dan barangsiapa hari ini adalah lebih buruk dari hari kemarin, maka dia itulah orang yang celaka"

Allah berfirman,
"Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat), dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu
kerjakan (Al-Hasr : 18)."


Pelakon film Dalam Mihrob Cinta 2010: Asmirandah, Dude Harlino, Meyda Sefira,Tsania Marwa, Boy Hamzah, El Manik, Ninik L. Karim, Elma Theana, Libus Umar,Neno Warisman, Iszur Muchtar, Berliana Febriyanti, Kaharudin Syah.
menjalankan filem: -
Filem keluaran: 2010.
Pengarah: Habiburrahman El Shirazy.
Penerbit filem: Leo Sutanto.
Syarikat pengeluaran filem: Sinemart Pictures.
Official Movie: www.filmdalammihrabcinta.com.



p/s : xboleh la nak cite lebih2...sebab if nak tahu lebih lanjut sal DMC nie kene la tengok movie or baca novel nyer sendiri... (baru download novel DMC n dalam proses pembacaan)...

2 comments:

  1. wah..bahasa bahasa indonesia pun dah melekat dalam blog ini..haha..best

    saya pun mengesyorkan sahabat2 lain untuk tonton filem ini...sangat best..bertambah semangat untuk menjadi orang yang beragama..

    ReplyDelete
  2. waaa..kene perli ngan kaizan...hehehehe..sinopsis sye copy n paste yg original la...

    insya ALLAH..same2 berusaha kearah yg lebih baek..sye download novel DMC kart 4shared...hehehehe...xsmpt nk p cri krt kedai buku...tp insya ALLAH, nk beli novel nie nak wat koleksi... =)

    ReplyDelete